سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوی ها، بخشش های خداوند ـ عزّوجلّ ـ است . لذا هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، به او خویی خوش می بخشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
علوم تربیتی

فصل امتحانات و روش های مقابله با استرس


باز به فصل امتحانات پایان سال نزدیک می شویم. دوره ای که می تواند برای عده زیادی استرس زا باشد. برخی افراد اضطراب ناتوان کننده و شدیدی را تجربه می کنند که در عملکرد آن ها اثر منفی می گذارد. اگر در روز امتحان در معرض استرس قرار می گیرید ، می توانید از این توصیه ها کمک بگیرید تا استرس خود را کنترل کنید.
پیش از امتحان :
1. خود را برای آزمون آماده کنید. استفاده از تمرینات و نمونه سوال ها، بهترین راه آماده سازی است. نوع آزمونی که باید بدهید را مد نظر بگیرید. آیا باید به سوالات تشریحی پاسخ دهید و مسائل و راه حل ها را مشخص سازید یا آن که سوالات چند جوابی هستند و شما باید پاسخ صحیح را انتخاب کنید؟ این کار در خواندن شما نقش به سزایی دارد. چرا که در سوالات تشریحی لازم است زمینه موضوع را درک نموده و در برخی موارد اطلاعات ژرف داشته باشید، در حالی که برای یک آزمون چند گزینه ای بهتر است هر چه فرمول ، مطلب و یا جزئیاتی را که می توانید حفظ کنید.
2.خود را باور داشته باشید. مطمئن باشید اگر توانائی نداشتید، به این مقطع واین مرحله نمی رسیدید. بنابراین اگر آمادگی لازم را برای امتحان پیدا کرده باشید، دیگر نباید نگرانی زیادی به خود راه دهید.
3.سعی نکنید عالی باشید. همه چیز را در حد تعادل نگه دارید. اگر فکر می کنید هر نمره ای بغیر از نمره عالی به منزله شکست است بدانید که کوههای بلندی از استرس را در برابرخود ایجاد می کنید. هدفتان این باشد که بهترین سعی و تلاش را داشته باشید.
4.مسائل را حل کنید. در صورتی که قسمت هایی از درس را متوجه نمی شوید بیش از حد مضطرب شدن هیچ کمکی به شما نمی کند. در عوض مشکل را مستقیما با معلم خود درمیان بگذارید تا به شما کمک کند.
5.از مکان امتحان کاملا آشنائی داشته باشید. هر چه لازم دارید ، مانند مداد، خودکار، ماشین حساب، عینک، ساعت و هرچه گمان می کنید نیاز دارید، شب قبل آماده کنید.
6.برنامه تان را تغییر ندهید. سعی کنید مانند قبل و بطور طبیعی بخورید، استراحت کنید، و بخوابید. بیدار ماندن در طول شب برای مطالعه و چرت زدن در روز نوعی ناهشیاری را سبب می شود که عقب ماندگی را در روز امتحان در پی دارد.
7.وقت زیادی را برای مرور دروس در نظر بگیرید. بطوری که مجبور نباشید در دقائق آخر خود را باشتاب برای امتحان آماده کنید. این کار باعث می شود اعتمادتان را افزایش داده و هرگونه استرس پیش از امتحان را کاهش دهید.
8.قهوه ، چای و نوشیدنی های گاز دار را زیاد ننوشید. غذای سالم و منظم بخورید. مغز شما از مواد مغذی بهره می برد.
9.ورزش ملایم و مرتب را فراموش نکنید. ورزش انرژی شما را افزایش می دهد ، ذهنتان را باز می کند و هر گونه احساس استرس را متوقف می سازد.
روز امتحان:
1.با نام خدا شروع کنید و از او استمداد بجویید.
2.طوری برنامه ریزی کنید که زود در محل امتحان حاضر شوید. از همراه داشتن وسائل مورد نیاز اطمینان حاصل کنید.
3.پیش ازخواندن برگه سوالات نفس عمیقی بکشید. یک بار تمام سوالات را بخوانید. از پاسخی شروع کنید که به آن مطمئن هستید.
4.اگر احساس ترس و اضطراب می کنید چند نفس عمیق بکشید. کمی عصبی بودن پیش از امتحان طبیعی است اما بیش از حد عصبی شدن نتیجه عکس می دهد چرا که قادر به تفکر روشن نخواهید بود. سریعترین و موثرترین راه کاهش استرس و ترس این است که چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق و طولانی بکشید. تنفس بدین طریق همه سیستم عصبی شما را آرام می کند. در همین حال بخود تلقین کنید که "من آرامم" یا "می دانم خیلی خوب امتحان خواهم داد". اگر احساس می کنید ذهنتان خالی شده نترسید. یک دقیقه تنفس عمیق و کند داشته باشید اگر هنوز هم بیاد نمی آورید به سراغ سوال دیگری بروید و بعدا به این سوال باز گردید.
5.پس از امتحان زمان را بیهوده صرف انتقاد از خودتان برای آن چه فکر می کنید اشتباه نوشته اید نکنید. قضاوت ما اغلب کمی تند و سخت گیرانه است. برای سوالاتی که درست پاسخ دادید به خودتان آفرین بگوئید. از قسمت هائی که می توانستید بهتر پاسخ گوئید نکاتی را بیاموزید و سپس از آن بگذرید.



جواد شهبازی ::: جمعه 87/2/13::: ساعت 7:30 عصر


همه یادداشت های این وبلاگ

* مهمانان *
مهمانان امروز: 3
مهمانان دیروز: 8
همه مهمانان :318667

* معرفی وبلاگ *
علوم تربیتی
جواد شهبازی
اگر چه عنوان این وبلاگ، علوم تربیتی انتخاب شده است، اما منظور رشته علوم تربیتی یا همان علم آموزش و پرورش نیست. بلکه در این وبلاگ علاوه بر مطالب تخصصی، به مسائل ریز و کاربردی در تربیت انسان و بهبود روابط خانوادگی نیز پرداخته شده تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

*بایگانی*

* نشان وبلاگ *
علوم تربیتی

* دوستان*

>>اشتراک در خبرنامه<<