سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مثل کسی که دانش می آموزد ولی آن را بازگو نمی کند، مثل کسی است که گنج می اندوزد ولی از آن خرج نمی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
علوم تربیتی

 

پدرها و مادرها به نوجوانانشان خیلی گیر می دهند! چقدر می خوابی؟ چرا اتاقت به هم ریخته است؟ چرا کار نمی کنی؟ چرا بی حوصله ای؟ چقدر زشت شدی؟ این چه قیافه ایه، هیچ لباسی بهت نمی یاد! چرا عصبانی می شی؟‌ و هزاران گیر دیگر!

این حرف ها تقریبا در همه خانه هایی که نوجوان دارند بارها تکرار می شود. غافل از این که تنها کسی که مقصر نیست همین نوجوان است.

بدن نوجوانان در سن 15 تا 20 سال یک دفعه شروع به رشد سریع می کند. نسبت این رشد با رشد مغز (مخصوصا قسمت جلوی مغز) نامتناسب است و رشد مغز کمی عقب تر می ماند و ناحیه اسفنجی جلوی سر نرم تر و نامتعدل تر می شود.

به همین جهت آنزیم استیل کوئین و بقیه آنزیم ها ترشح کمتری نسبت به حد نرمال دارند. این باعث می شود تا یک نوجوان اخلاقش بد شود و همیشه بهانه بگیرد و برای اهل خانه شاخ و شونه بکشد.

این حد بهانه گیری و لج بازی در دختران نوجوان بیشتر است و دائم به همه چیز گیر می دهند.

بنابراین نباید زیاد به نوجوان گیر داد و یکی به دو کرد!

در این دوران نباید زیاد از مواد غذائی بدون ارزش غذائی مثل انواع فست فود و مواد قندی صنعتی در منزل استفاده کرد. باید سطح ویتامین E بدن این نوجوان را توسط جوانه گندم ، ماش ، جو و کنجد به سطح طبیعی برسانید تا این دوره را سپری کند.

از طرف دیگر رشد سریع بدن در نوجوان انرژی زیادی را مصرف می کند. این باعث می شود نوجوانان پرخور شوند. پس به زیاد خوردن آن ها هم نباید گیر داد. چرا که برای تامین این انرژی نیاز دارند.

هم چنین این رشد سریع باعث بد قیافه شدن آن ها می شود و هیچ لباسی به آن ها نمی آید.

علت بی حوصلگی، خواب آلودگی، حال نداشتن و تنبلی هم همین است. تمام انرژی صرف رشد می شود بنابراین حالی برای نوجوان نمی ماند.

پس درکشان کنید!

 



جواد شهبازی ::: سه شنبه 88/3/5::: ساعت 10:17 صبح


همه یادداشت های این وبلاگ

* مهمانان *
مهمانان امروز: 25
مهمانان دیروز: 20
همه مهمانان :317823

* معرفی وبلاگ *
علوم تربیتی
جواد شهبازی
اگر چه عنوان این وبلاگ، علوم تربیتی انتخاب شده است، اما منظور رشته علوم تربیتی یا همان علم آموزش و پرورش نیست. بلکه در این وبلاگ علاوه بر مطالب تخصصی، به مسائل ریز و کاربردی در تربیت انسان و بهبود روابط خانوادگی نیز پرداخته شده تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

*بایگانی*

* نشان وبلاگ *
علوم تربیتی

* دوستان*

>>اشتراک در خبرنامه<<