سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خدا و دورترینشان درمنزلت نزد او، پیشوای ستمکار است . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
علوم تربیتی

 

تربیت بچه ها

 

تربیت بچه های خردسال دارای ابعاد مختلفی است:

1.     تربیت جسمی:

 در این سن باید به تغذیه ، رشد و سلامتی کودک بها داده شود. نیازهای مادی و بدنی او تأمین شود و مواظب سلامتی و تندرستی او بود.

2.     تربیت روحی و معنوی:

در این مرحله باید به چندین کار مهم توجه داشت:

الف) بازی آزادانه: بازی کودکان در این سن از نظر خودش مهمترین کار است. بنابراین باید بازی آزادانه باشد بدین معنی که او فرصتهایی داشته باشد که اشیاء را دستکاری کند و اجازه یافتن محیط را داشته باشد.

ب) رفتن به مهد کودک: کودکان در سن سه، چهار سالگی را به مدت دوسال به مهد کودک بفرستید. این کار باعث می شود روابط اجتماعی او تقویت شود.همچنین با بازی با همسالان خود احساس کفایت می کند‌(یعنی حس می کند که مهم است و مورد احترام). فایده دیگری که دارد با دور شدن او از محیط خانه ، مادر با فراغت بال به کارهایش می رسد و احساس خستگی نمی کند. همچنین وقتی کودک به محیط خانه بر می گردد مادر او را بیشتر تحویل می گیرد و احساس آرامش و احترام می کند.

ج) قصه گویی:از دو سالگی برای بچه ها هرشب به مدت 10 دقیقه قصه تعریف کنید و کتاب بخوانید.

 در قصه ها توجه داشته باشید که :

1. قصه ها ترسناک نباشند.

2. در آنها مرگ عزیزی یا خورده شدن حیوانی توسط دیگری در آن نباشد.

3. بیشتر از ده دقیقه طول نکشد. چون طولانی شدن باعث خستگی و زدگی کودک می شود و اگر هم آنها اصرار داشتند که ادامه پیدا کند، ادامه ندادن بهتر است چون باعث می شودکودک به قصه مشتاقتر شود.

4. هنگام قصه گفتن او را در بغل بخوابانید یا سرش را روی پا یتان بگذارید تا احساس آرامش کند.

5. قصه به طرف وقت خواب کودک باشد تا بعد از قصه با آرامش بخوابد.

6. برای آنها کتاب بخرید و هر از چند گاهی خودش را ببرید تا کتاب بخرد ، اما در خرید زیاده روی نکنید . بگذارید تشنه کتاب خواندن شود.

7. برایشان کتابخانه مخصوص درست کنید و به کتابهایش اهمیت بدهید.چند کتاب اول را پاره می کند آنها را با چسب بچسبانید تا اهمیت کتاب برایش جا بیفتد.



جواد شهبازی ::: شنبه 85/10/23::: ساعت 7:42 صبح

<      1   2      

همه یادداشت های این وبلاگ

* مهمانان *
مهمانان امروز: 10
مهمانان دیروز: 10
همه مهمانان :318715

* معرفی وبلاگ *
علوم تربیتی
جواد شهبازی
اگر چه عنوان این وبلاگ، علوم تربیتی انتخاب شده است، اما منظور رشته علوم تربیتی یا همان علم آموزش و پرورش نیست. بلکه در این وبلاگ علاوه بر مطالب تخصصی، به مسائل ریز و کاربردی در تربیت انسان و بهبود روابط خانوادگی نیز پرداخته شده تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

*بایگانی*

* نشان وبلاگ *
علوم تربیتی

* دوستان*

>>اشتراک در خبرنامه<<