سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه خدای سبحان را یاد کند، خداوند دلش را زنده و عقل و خردش را روشن کند . [امام علی علیه السلام]
علوم تربیتی

 

والدین گاهی به علت پرخاشگری فرزند خود عصبانی می شوند ، نه فقط به این دلیل که مثلاً در مکان های عمومی با بدخلقی کودک خود مواجه می شوند ، بلکه بدین سبب که احساس می کنند روی رفتار کودک خود و شرایط موجود کنترل ندارند.

خوشبختانه کج خلقی های کودکان با رسیدن به سن مدرسه کاهش می یابد . زیرا می توانند راه حل های بهتری در مواجهه با شکست و ناکامی پیدا کنند.

چگونه با آن کنار بیایید

روش مؤثر برای از بین بردن پرخاشگری ، آن است که از ابتدا آن را مهار کنید.عکس العمل وقتی که در مقابل پرخاشگری کودک خود با خشم و عصبانیت نشان دهید ، به طور غیر مستقیم به او می آموزید که عصبانیت وسیله کارسازی برای دست یافتن به اهداف است . در عوض می توانیدبگویید :« وقتی از گریه کردن دست برداشتی در مورد آن با هم صحبت می کنیم و راه حلی می یابیم ».

بروید. و به اتاق دیگری اگر فرزند شما خیلی کوچک است و نمی توانید او را تنها بگذارید،پیش او بمانیداگر به طرف شما آمد ، او را بغل کنید ولی تا وقتی که آرام نشده چیزی را که می خواهد به او ندهید . خود را به کار دیگری مشغول کنید . به عنوان مثال مطالعه کنید.

 با این کار به او می فهمانید که تا آرام نشود نمی تواند توجه شما را جلب کند . اغلب پرخاشگری های بچه ها ، اگر مخاطب مورد نظر حضور نداشته باشد ، زودتر متوقف می شود.

در صورتی که کودک شما در یک مکان عمومی شروع به بدخلقی و پرخاشگری کرد ، بدون توجه به نگاه ها ی مردم او را به گوشه ای خلوت ببرید و منتظر شوید تا آرام شود .

به او بگویید :" اینجا پیش تو می مانم تا وقتی که آرام شوی و با هم صحبت کنیم."

اگر بعد از سه یا چهار دقیقه باز هم به فریاد و گریه خود ادامه داد ، او را بردارید و از آن

مکان خارج شوید.

اقدام پیشگیرانه

پرخاشگری ها همیشه قابل پیش بینی نیستند . کودکان به دلایل مختلفی این کار را انجام می دهند.

به عنوان نمونه سه دلیل شروع پرخاشگری را ذکر می کنیم :

 1ـ هنگامی که کودک شما چیزی می خواهد ولی نمی تواند آن را به دست آورد .

2ـ وقتی یادگیری انجام کاری برایش دشوار باشد.

3ـ وقتی که خسته شده باشد

پس با اجتناب از عواملی که ممکن است به بهانه گیری منجر شود،می توانید از وقوع تنش جلوگیری کنید .

انجام می دهد اگر می بینید کودک خردسالتان می خواهد با پازلی که خواهر بزرگترش

بازی کند ، یا به او در این بازی کمک کنید و یا اینکه توجهش را به

بازی دیگری که بیشتر مناسب سنش باشد ، جلب کنید.

از کودک خود انتظاری بیش از آنچه که از عهده اش بر می آید نداشته باشید.  خردسالان به این دلیل که قدرت تحمل زیادی ندارند،نمی توانند خود را برای مدت طولانی سرگرم کنند . بنابراین کودک خردسال خود را در ساعات شلوغ روز به جاهایی که معطل می شوید ، نبرید. و اگر مجبور هستید برای سرگرمی او اسباب بازی و خوراکی همراه ببرید.

 



جواد شهبازی ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 3:40 عصر


همه یادداشت های این وبلاگ

* مهمانان *
مهمانان امروز: 9
مهمانان دیروز: 15
همه مهمانان :318845

* معرفی وبلاگ *
علوم تربیتی
جواد شهبازی
اگر چه عنوان این وبلاگ، علوم تربیتی انتخاب شده است، اما منظور رشته علوم تربیتی یا همان علم آموزش و پرورش نیست. بلکه در این وبلاگ علاوه بر مطالب تخصصی، به مسائل ریز و کاربردی در تربیت انسان و بهبود روابط خانوادگی نیز پرداخته شده تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

*بایگانی*

* نشان وبلاگ *
علوم تربیتی

* دوستان*

>>اشتراک در خبرنامه<<