سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمترین حقى که از خداى سبحان بر گردن شماست این که از نعمتهاى او در راه نافرمانى‏اش یارى نباید خواست . [نهج البلاغه]
علوم تربیتی

تاکنون به تعریف و علل اختلالات یادگیری پرداختیم. اکنون باید ویژگی ها و انواع آن را بشناسیم.

ویژگی های کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

مهمترین ویژ گی ها و نشانه های کودکان مبتلا به این اختلالات را می توان این گونه فهرست کرد: عمل کرد تحصیلی پائین، برتری حافظه کوتاه مدت، اختلالات زبان، اختلال خواندن، پاسخ های نامربوط به موضوع مورد بحث، اشکال در جهت یابی، استفاده از انگشتان برای حساب کردن، بیش فعالی یا فعالیت کمتر، حواس پرتی و فراموشی جزئیات مهم، دست پاچگی، هماهنگی ضعیف چشم و دست و ... .

انواع اختلالات یادگیری

 مشکلات مربوط به یادگیری به صورت های گوناگونی بروز می کنند. دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در یک یا چند مورد از زمینه‌های زیر دچار مشکل باشند:

مشکلات تحصیلی: مشکلات تحصیلی پذیرفته ترین خصوصیت یادگیری در افراد مبتلا به اختلال یادگیری است. اختلال در زبان گفتاری ، زبان نوشتاری ، خواندن و حساب کردن مشاهده می شود.
مشکلات زبانی: کاستی های گفتاری بخش وسیعی از مشکلات کودکان مبتلا به اختلالات را تشکیل می دهد که شامل نارسائی های زبان دریافتی و زبان بیانی است. ناتوانی در استفاده از زبان یا ناتوانی در فهم زبان را که ناشی از برخی صدمات  یا بدکاری های مغزی است را زبان پریشی می گویند که دارای انواع زبان پریشی دریافتی( ناتوانی در فهم کلمات)، زبان پریشی بیانی( ناتوانی در بیان کلمات) و زبان پریشی انتقالی( ناتوانی در تکرار کلمات) است.
اختلالات حرکتی: برخی دانشمندان عقیده دارند که رشد متعادل توانایی های حرکتی، اساس یادگیری های بعدی را تشکیل می دهد. تعدادی از کودکان مبتلا به اختلالات  یادگیری علی رغم هوش طبیعی از نظر رشد حرکتی بسیار کندتر از کودکان عادی اند. حرکات این افراد آهسته، مردد، با برنامه ریزی ضعیف و به گونه ای نابهنجار است.
اختلالات ادراکی: مهارت های ادراکی ، فعالیت هایی است که شخص هنگام پاسخ گویی به علائم حس بینایی، شنوایی، لامسه، جنبشی و یا سایر علائم حسی از خود نشان می دهد. متخصصان دریافته اند که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری گرچه از دید کافی یا قدرت بینایی لازم برخوردارند اما مشکلاتی در تشخیص و درک بینایی دارند. در ادراک پریشی شنوایی نیز شخص در تشخیص تشابهات وتفاوت های صوتی کلمات مختلف مشکل دارد.
مشکلات اجتماعی و هیجانی: دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری چند نوع مشکل اجتماعی هیجانی دارند که عبارتند از: خودپنداره ضعیف، تحمل نکردن ناکامی، اضطراب اجتماعی، اجتناب از تکلیف، مهارت های خود مدیریتی ضعیف و کندی درکار. این کودکان به خاطر مشکلات یادگیری ناکام می شوند، در محیط های اجتماعی آشفته اند و درباره ارزش های خود احساسات منفی دارند.
مشکلات حافظه: کودکانی که دچار اختلالات یادگیری اند در حافظه شنوایی و بینایی شان نقایصی وجود دارد.
مشکلات توجه: این گونه دانش آموزان برای تکمیل تکالیف نمی توانند به مدت کافی بر آن تمرکز کنند. و شدیداً حواس پرت هستند.
نقص های فراشناختی: تحقیقات نشان می دهد که کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری نقص های فراشناختی از خود نشان می دهند. اساساً فراشناخت شامل دو عامل است. اول، آگاهی از مهارت ها، راهبردها و منابعی که برای انجام تکلیف به صورت کارآمد ضروری است. دوم، توانایی کاربرد فرایندهای خود تنظیمی مثل چک کردن نتایج و تصحیح مشکلات برای اطمینان از تکمیل موفقیت آمیز یک تکلیف.
 



جواد شهبازی ::: چهارشنبه 86/11/10::: ساعت 10:33 عصر


همه یادداشت های این وبلاگ

* مهمانان *
مهمانان امروز: 7
مهمانان دیروز: 33
همه مهمانان :318940

* معرفی وبلاگ *
علوم تربیتی
جواد شهبازی
اگر چه عنوان این وبلاگ، علوم تربیتی انتخاب شده است، اما منظور رشته علوم تربیتی یا همان علم آموزش و پرورش نیست. بلکه در این وبلاگ علاوه بر مطالب تخصصی، به مسائل ریز و کاربردی در تربیت انسان و بهبود روابط خانوادگی نیز پرداخته شده تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

*بایگانی*

* نشان وبلاگ *
علوم تربیتی

* دوستان*

>>اشتراک در خبرنامه<<